ТРЕНІНГ "РОБОТА В КОМАНДІ"



Мета
·                   Надати учасникам можливість спілкуватися, працювати разом та практикувати навички роботи в групі або в команді;
·                   Встановити дружні стосунки та розуміння між членами команди, продемонструвати, що розбудова довіри та міцної команди – це передумова для створення позитивного навчального середовища;
·                   Практичне відпрацювання процесу прийняття рішення на основі консенсусу.
Вік учасників: школярі 8-11 класів
Час: 4 години
Зміст тренінгового заняття

Вступ , 5 хв.
Читання фрагментів із спостережень Свиндолла.
«Гуси, провідні зграї, змінюють один одного. Коли втомлюється один з них, він міняється місцями з тим гусаком, який летить на одному з флангів зграї.
Коли один гусак захворює або отримує поранення, разом з ним зграю залишають два інших гусака, які супроводжують його, щоб забезпечити йому допомогу і захист. Вони залишаються з ним до тих пір, поки він не зможе летіти знову.
Гуси в зграї видають характерний гусячий крик. Тим самим вони дають знати  іншим, що слідують за  зграєю і  з ними все в порядку. Це  крик привертає увагу провідних гусей».
Питання: Проаналізуйте уривок  та назвіть тему нашого заняття.

Вправа «Репортер, 10 хв.
Один з учасників бере інтерв’ю в інших членів групи,
пропонуючи кожному  сказати кілька слів про себе для телепередачі  «Молодіжне лідерство» за формулою «Я – людина, яка …» По закінченні відбувається обговорення почутого та того, що кожен із членів групи відчув

Повторення правил роботи в групі, 5 хв.
·                    усе, що відбувається в групі, не можна обговорювати за її межами;
·                   не оцінювати й не засуджувати  жодних висловлювань:ні поганих, ні добрих;
·                    не перебивати того, хто  говорить, дати можливість висловитися повністю;
·                    не давати порад, коли учасники цього не просять;
·                    намагатися  дотримуватися  теми  обговорення;
·                   висловлювати думку або ставлення конкретно, а не взагалі;
·                    брати участь в обговоренні проблем за бажанням;
·                    зважати на час обговорення;
·                   говорити від себе, використовуючи «Я»-висловлювання;
·                   називати учасників по-імені;
·                    критикувати не людину, а конкретний вчинок.
·
Інформаційне повідомлення, 15 хв.
Команда – це група людей, які збираються докупи для співпраці, досягнення цілі або виконання завдання, за яке вони відчувають взаємну відповідальність. Для команди безперечною умовою є те, що кожен учасник поділяє частку спільної відповідальності відповідно до своїх можливостей та знань. Рішення приймаються відкрито, а команда використовує консенсус як основний механізм прийняття рішень. Для створення команди потрібен час та практика. Втім, група людей не обов’язково буває командою.  
1)          Команди порівняно з групами: команду відрізняють від групи декілька факторів: ролі та обов’язки, тотожність, єдність, фасилітація, комунікація, гнучкість та моральний дух.
2)          Переваги команди: командний підхід має декілька цінних переваг. По-перше, команда максимально використовує людський потенціал організації. Кожен член команди отримує вказівки, допомогу, а члени команди беруть приклад один з одного. Успіх поділяють усі члени команди; це допомагає їм прагнути та добиватися більших успіхів. Завдяки продуктивності спільності команди, команда досягає кращих результатів, ніж окремі особи. Зрештою, робота в команді означає постійне вдосконалення. Коли вони збираються разом як команда, їм не страшно показати, що вони можуть зробити.
3)          Характеристика команди: команді властиві такі характеристики: прагнення команди до спільної мети, спрямованість на навчання, продуктивна участь усіх учасників, відкрите спілкування та довіра, чітко визначені ролі та обов’язки, почуття причетності, розмаїття ідей та перспектив, творчість та ризик, здатність змінюватися та бути гнучкими, бажання оперативно розв’язувати конфлікти.
5)          Дії лідерів команд: лідерам команд властивий ентузіазм, вони встановлюють чіткі правила поведінки, інформують членів команди, сприяють росту команди, дають позитивне (та негативне) підкріплення, пояснюють обов’язки, відкрито приймають рішення та зосереджуються на виконанні роботи.



Вправа «Що ви думаєте?», 20 хв.
Роздати копії анкети, ручку чи олівець кожному учасникові. Попросити учасників самостійно заповнити її. (5 хвилин).
Розділити учасників на невеликі групи по 3-4 особи. Попросити учасників порівняти свої відповіді з іншими учасниками. Вибрати декілька цікавих для вас запитань та обговорити, з чим ви погоджуєтеся а з чим - ні. (15 хвилин)
В кінці роботи відведіть час, щоб зібратися невеликими групами та обговорити питання, які піднімалися під час роботи. Попросити учасників розповісти про своє обговорення з акцентом на тих питаннях, які узгодили всі, та тими, в яких вони не дійшли згоди. (10 хвилин)

Вправа «Спільне вирішення спільного завдання в групі», 15 хв.
Матеріали: 6 невеликих предметів двох типів (наприклад, 3 ручки та 3 скріпки).
«Завдання про місіонерів та канібалів».
Умови завдання: Три місіонери заблукали у джунглях. Дорогу їм перегородила річка. З’явилися три канібали. У них був човен, що вміщав двох людей. Канібали були готові допомогти, але місіонери поставилися до них з недовірою. Справді, якщо канібалів більше, у них могла виникнути думка з’їсти всіх. І все-таки всі шестеро успішно перебралися через річку.
Позначте чимось  середину столу, покладіть на одну сторону 6
предметів і перевезіть їх на другу. Не забувайте, що хтось повинен повертати човен назад. Якщо човен пристане до берега і при цьому утвориться кількісна перевага канібалів, місіонер не зможе втекти.
Обговорення: 
·        Що було найскладніше?
·        Допомагало чи заважало те, що завдання доводилося вирішувати колективно?

Гра- розминка «Ми - одна команда!»,10 хв.
Вправа тренує навички спільної діяльності команди. Її можна використовувати в кінці тренінгу для ефективного і позитивного його завершення.
Необхідні матеріали: по 1 газетному листку на кожну групу.
Учасники об'єднуються в міні-групи чисельністю від 3 до 6 осіб ,і  кожній команді видається газетний лист.
Тренер озвучує таку інструкцію: « Вам потрібно всією командою встати на газетний лист і вигукнути «Ми - одна команда»
Після того як це буде зроблено, тренер складає газету навпіл і повторює завдання. Після того як це буде зроблено, тренер ще раз складає газету навпіл і знову повторює завдання. Завдання групи - розміститися на мінімально можливому клаптику паперу на час, достатній для того, щоб крикнути всім разом «Ми - одна команда!»

Вправа «Імітація дії з відсутнім предметом»,10 хв.
Тренер: Припустимо, що ви потрапили в країну, мови якої  ви не знаєте, але перед вами постає завдання пояснити, що ви    громадяни України, за допомогою жестів.
Набір словосполучень:
·         Тесати рубанком
·         Рахувати гроші
·        Підстрибувати, намагаючись схопити рукою яблуко з дерева
·        Перев’язувати рану
·        Копати лопатою землю
·        Зробити великі очі
·        Кричати вдалину
·        Лізти по мотузці вгору
·        Як риба у воді.
Команда витягує по 2 завдання, готується 2 хвилини  і презентує завдання. Глядачі мають відгадати, що їм говорять (показують).

Загубилися в морі” - це форма роботи для створення команди та розв’язання конфліктів, за якої група людей повинна самостійно дати відповіді на задану проблему, а потім зібратися докупи, щоб дійти консенсусу в групі щодо правильних відповідей.  Така форма роботи стосується декількох тем, над якими працюють групи, серед них виділемо такі: комунікація, розв’язання проблем, розв’язання конфліктів та командна робота. Багато з того, що можна отримати від цієї форма роботи, залежить від завершальних питань, які будуть задані групі.

1)          Розділити більшу групу на менші групи з 6-8 осіб: роздати всім учасникам роздатковий матеріал “Загубився у морі” та розглянути сценарій, щоб упевнитися, що всі розуміють суть даної форми роботи. Спитайте, чи хтось має запитання, поясніть інструкції або окремі пункти у списку. Група має такі предмети: секстант, дзеркальце для бриття, 20 літрів води, протимоскітну сітку, один пакет армійського раціону, карти Тихого Океану, подушку сидіння (або плавучий засіб), маленький радіопрогравач, засіб від акул, 5 квадратних метрів поліетилену, один літр дуже міцної горілки, 5 метрів мотузки, дві коробки шоколаду, вудочку та обладнання. Інструкції:
Група людей дрейфує на яхті у Тихому Океані. В результаті пожежі з невідомої причини яхта та її уміст зазнали значних пошкоджень. Яхта повільно тоне. Необхідне навігаційне обладнання пропало, тож група вважає, що вони знаходяться десь за тисячу миль у південно-західному напрямку від найближчого берега. Далі надається список з 15-ти непошкоджених вогнем предметів. Крім того, група має резиновий рятувальний пліт з великими веслами, на яких теж можна пливти, екіпаж та 15 предметів з наданого списку. У кишенях потерпілі знайшли пачку цигарок, декілька коробок сірників та п’ять однодоларових банкнот.

2)          Розмістити предмети в порядку їх значимості: дати групі завдання розмістити предмети за шкалою їх значимості для їх виживання. Спершу члени групи запишуть номер 1  навпроти першого найважливішого предмета, номер 2 навпроти другого найважливішого предмета, і так – до номера 15 - найнезначішого предмета. Після того, як усі члени групи запишуть номери та предмети, група повинна дійти консенсусу та погодитися щодо порядку, у якому потрібно розмістити 15 предметів. Ви маєте 15 хвилин до того моменту, як усе пропаде, і ви залишитеся ні з чим.
3)          Дайте членам групи кілька хвилин на розгляд предметів та розташування їх у тому порядку, який їм здається правильним.
4)          Коли всі члени групи закінчили з розташуванням, нехай група стане в коло та почне працювати над їх розташуванням за значимістю та розбудовувати консенсус щодо того, що є найважливішим для виживання.
5)          Коли група закінчила, обговоріть цю форму роботи. Пропонуємо декілька питань на обдумування:
·            Хтось домінував у дискусії?
·            Хтось не брав участі у дискусії?
·            Як обмеженість часу вплинула на процес прийняття рішення?
·            Чи стали певні особи лідерами у групі? Якщо так, то як ці лідери обиралися?
·            Як приймались рішення? Вас задовольнив процес прийняття рішень?
·            Ваша група справилася з завданням? Якщо ні, то чому?
·            Ви відчували, що ваша група працює успішно як команда?
·            Як проходило спілкування у групі? У вас є зауваження щодо шляхів вдосконалення комунікації?
Відповідь експертів ЮНЕСКО
Згідно з думкою експертів, основними речами, необхідними  людині, яка постраждала від аварії на кораблі в океані, є предмети, що слугують для того, щоб звернути на себе увагу рятівників, та предмети, що допомагають вижити до їх прибуття.
Навігаційні засоби мають порівняно невелике значення: якщо навіть рятувальний пліт і зможе досягти землі, на ньому неможливо запасти достатньо води та їжі для життя впродовж цього періоду.
Отже, найважливішими предметами для тих, хто потерпає від аварії в океані, є дзеркало для гоління та каністра з нафтогазовою  сумішшю. Ці предмети можна використати для сигналізації  повітряним і морським рятувальникам.
Другими, за значенням, є такі речі: каністра з водою та коробка з армійським раціоном. Розглянемо значення кожного предмета для застосування в океані:
·            Дзеркало для гоління. Важливе для того, щоб подати сигнал повітряним та морським рятувальникам.
·            Каністра з нафтогазовою сумішшю. Важлива для сигналізації. її можна запалити банкнотою та сірниками, й вона привертатиме увагу на воді.
·            Каністра з питною водою. Необхідна для тамування спраги.
·            Одна коробка з армійським раціоном на одну добу. Забезпечує, на деякий час, потребу в їжі.
·            Непрозора  плівка.  Можна  використати  для  збору  води  під  час  дощу, роси та для захисту від негоди.
·            Коробка шоколаду. Резервний запас їжі.
·            Рибацькі снасті. Оцінюється нижче, ніж шоколад, тому що в ситуації аварії в океані, як то кажуть, синиця в руках краще, ніж  журавель у небі. Немає певності, що вдасться впіймати рибу.
·            Нейлоновий канат. Можна використовувати для зв'язування
спорядження, щоб воно не впало за борт.
·            Плавальна подушка. Рятувальний засіб, якщо хтось випаде з плоту.
·            Репелент, що відлякує акул. Призначення  очевидне —  засіб для відлякування акул.
·            Ром міцністю 80 %. У своєму складі має 80 % алкоголю — достатньо для використання його  як антисептика,  в  інших  випадках не має жодної цінності, оскільки його вживання може викликати зневоднення.
·            Радіоприймач. Має незначну цінність. Не може передавати сигнал.
·            Мапи Тихого океану. Не мають жодної практичної цінності. Без додаткових навігаційних приладів неможливо визначити своє місце знаходження. Крім того, при аварії в океані важливішою є можливість визначення місця знаходження рятувальників.
·                   Антимоскітна сітка. У Тихому океані немає москітів.
·                   Сектант. Без таблиць і хронометра не має жодної цінності.
Основна причина високої оцінки сигнальних засобів порівняно з предметами для підтримання життя (їжею та водою) полягає в тому, що без засобів  сигналізації майже немає  шансів  бути  знайденим  і  врятованим при аварії лайнера в океані. Крім того, в більшості  випадків  рятувальники приходять у перші 36 год., а людина може без їжі та води прожити такий проміжок часу майже без шкоди для здоров'я.
Робота в малих групах “Що ми посадимо в нашому городі?”, 30 хв.
Тренер нагадає учасникам про механізми методів  безконфліктного прийняття рішень:
Консенсус – визначити питання; зібрати відповідну інформацію та обговорити; нехай кожен скаже свою думку; визначити, в яких аспектах є згода; запитати людей про можливі альтернативні вирішення питання або рішення; перевірити, чи всі дійсно згодні з рішенням.
Голосування – розкажіть про варіанти питання (або можливі рішення); зробіть бюлетень з переліком варіантів; усі повинні відмітити свій варіант; прийняти варіант, обраний більшістю.
Інструкції:         Розділити учасників на невеликі групи з 6 - 8 осіб.
1.Кожна група повинна посадити колективний город, щоб мати продукти на наступний рік. Члени громади покладаються на городину, щоб мати продукти на зиму.  Втім, на посадку городини надається лише десь 200 квадратних метрів площі, і група може вибрати не більше п’яти видів городини на посадку (5 хвилин).
2. Дотримуючись порядку роботи прийняття рішення на основі консенсусу, кожна група повинна вирішити, яку городину та скільки вони посадять. Нехай члени групи спробують дійти консенсусу за визначений для цього час та скористатися допомогою фасилітатора в роботі (20 хвилин).
3.Коли всі групи закінчили обговорення, нехай вони дадуть відповіді на такі запитання (10 хвилин):
·                   Якщо ваша група не дійшла консенсусу, які проблеми перед вами постали?
·                   Якщо ваша група дійшла консенсусу, який метод вам допоміг?

Вправа «Травинка», 5 хв.
Всі учасники встають у коло, щільно притиснувшись один до одного. Будь-який з учасників, за бажанням встає в центр і  погойдується  в  різні сторони. Група притримує його руками. Так триває 1-2 хвилини. Після цього  розповідає про свої відчуття.
Рефлексія, 5 хв.
§  Чи збулися очікування?
§  Що нового дізналися?
§  Що було цікаво виконувати?
§  Чи виникали труднощі при виконанні завдань?

Прикінцеве слово “ВСЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ТЕБЕ”, 5 хв.
Тренер пропонує прослухати притчу: «Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум... Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з'явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі!? Але виду про своє обу­рення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: “Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках - живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе - я роздушу метелика, а якщо мертве - я випущу його...” І ось настав день зустрічі.
У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: “Скажи -  мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: “УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!” Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями. Отже, лише від вас залежить, чи буде ваша взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

Додаток 1
Роздатковий матеріал для учасників “Що ви думаєте?”
Яка ваша точка зору на роботу в команді? За 5-10 хвилин продивіться надану анкету. Якщо погоджуєтесь з твердженням, поставте (+), а не погоджуєтесь (-). Правильної чи неправильної відповіді не буває.
1)          Командна робота стримує творчість та індивідуальність.
2)          Від членів команди треба вимагати присутності на зборах, щоб визначати цілі роботи команди та обговорювати проблеми команди.
3)          Через командну роботу можна досягати особистих цілей.
4)          Інколи необхідно не звертати уваги на почуття інших людей, щоб прийняти рішення всією командою.
5)          У командній роботі потрібно уникати конфліктів.
6)          Мовчазний член групи не зацікавлений в роботі команди.
7)          Учасник групи, який має найвищий статус в організації, повинен завжди брати лідерську роль.
8)          В команді важливо та необхідно відводити час на обговорення та узгодження порядку роботи.
9)          Кожен член групи повинен зробити свій внесок у виконання групою завдання.
10)       Командна  робота завжди направлена  на досягнення спільної мети.
11)       Позитивний член команди надає емоційну підтримку всім іншим членам команди.
12)       Кожній команді потрібен лідер/координатор.
13)       Команда виконує завдання з більшою ефективністю та продуктивністю, ніж людина, яка працює індивідуально.
14)       Кожен член команди повинен зробити внесок у виконання групою завдання нарівні з іншими.
15)       Якщо команда не виконує завдання, то в цьому винен лідер/координатор.
16)       Найпершою турботою усіх членів команди повинно бути створення такої атмосфери, коли всі можуть вільно виражати свою думку.
17)       Остаточне слово в команді завжди залишається за лідером/координатором.
18)       Часто трапляється так, що індивідуум, який належить до команди, повинен зробити те, що вважає правильним, незалежно від того, як вирішила діяти команда.
19)       Усі члени команди повинні орієнтуватися на командний підхід у виконанні завдання.

Додаток
Роздатковий матеріал для учасників “Загубилися в морі

Інструкції для гри „Загубилися в морі”

Група людей дрейфує на яхті у Тихому Океані. В результаті пожежі з невідомої причини яхта та її уміст зазнали значних пошкоджень. Яхта повільно тоне. Необхідне навігаційне обладнання пропало, тож група вважає, що вони знаходяться десь за тисячу миль у південно-західному напрямку від найближчого берега. Далі надається список 15 непошкоджених вогнем предметів. Крім того, група має резиновий рятувальний пліт з великими веслами, на яких теж можна пливти, екіпаж та 15 предметів з наданого списку. У кишенях потерпілі знайшли пачку цигарок, декілька коробок сірників та п’ять однодоларових банкнот.
Ваше завдання - розмістити предмети за шкалою їх значимості для їх виживання. Спершу члени групи запишуть номер 1  навпроти першого найважливішого предмета, номер 2 навпроти другого найважливішого предмета, і так – до номера 15, найнезначішого предмета. Після того, як усі члени групи запишуть номери на предмети,  група повинна дійти консенсусу та узгодити порядок, у якому потрібно розмістити 15 предметів. Ви маєте 15 хвилин до того часу, як усе пропаде, і ви залишитеся ні з чим.
Предмет
Ваша відповідь
Відповідь групи
Предмет
Ваша відповідь
Відповідь групи
Секстант


Маленький радіопрогравач


Дзеркальце для бриття


Засіб від акул


20 літрів води


5 квадрат-них метрів поліети-лену


Проти москітна сітка


Один літр дуже міцної горілки


Одна коробка армійського раціону


5 метрів мотузки


Карти Тихого Океану


Дві коробки шоколаду


Подушка сидіння (пла-вальний засіб


Вудка та обладнан-ня


10 літрів палива(масля-ний газ)






Вправа «Комплімент»,10 хв.
Тренер пропонує учасникам встати та виконати вправу «Комплімент». Він наголошує на тому, що учасники плідно працювали протягом цілого дня разом, і безсумнівно кожен з них проявив себе із якоїсь гарної сторони. Вправа полягає у тому, що протягом 5 хвилин учасники будуть хаотично рухатися по аудиторії, а коли зустрічатимуться один з одним, будуть тиснути руку (або обійматися), та говорити один одному комплімент.
Після закінчення 5-7 хвилин тренер зупиняє вправу.

Немає коментарів:

Дописати коментар